Blickpunkt.hu

TrachtTag.hu

Bibliothek.hu

Magyarországi Német Kulturális és Információs Központ és Könyvtár

HomeFőhírÉn látom, én látom, amit te nem látsz... 

Én látom, én látom, amit te nem látsz… 

Szeretne rendszeresen hírekről, cikkekről értesülni?
Lájkolja Ön is a –> Zentrum Facebook oldalát

A Magyarországi Német Pedagógiai és Módszertani Központ (UMZ) és az Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kar (ELTE TÓK) évek óta azzal a céllal működik együtt, hogy a leendő nemzetiségi pedagógusok számára a legjobbat nyújtsa, a gyakorló nemzetiségi óvodapedagógusok és tanítók számára pedig új, motiváló ötleteket adjon a nyelvközvetítés és a magyarországi német népismeret területén.

A tavasz első napjaiban a természet hemzsegett a színektől, a hangoktól és az illatoktól, éppúgy, ahogy a gyakorlati ötletektől azt illetően, hogyan lehet a böngésző könyveket felhasználni az óvodai és alsó tagozatos nyelvközvetítésben.

Dorothee Lehr-Balló, azELTE TÓK Idegen Nyelvi és Irodalmi Tanszékének anyanyelvi lektora személyiségével és szakmai tudásával elvarázsolta a résztvevőket és a szervezőket egyaránt. Lelkesedése, humora ragályos, tudása és gyakorlati ötletei magával ragadóak. A foglalkozások tapasztalatait így foglalta össze:

„Márciusban két workshopot tarthattam az UMZ számára a »Nyelvfejlesztés böngésző könyvekkel« témában. Mindig nagyszerűnek tartom, amikor a pedagógusok a sok feladat és a stresszes hétköznapok ellenére is eljönnek, hogy új dolgokat tanuljanak, új ötleteket szívjanak magukba és továbbfejlesszék tudásukat! Ez a nyitottság és kíváncsiság mindkét műhelymunka résztvevőinél érezhető volt. Jó volt együtt felfedezni a nyelvi fejlesztés lehetőségeit a böngésző könyvekkel. Nemcsak az én javaslataim és ötleteim játszottak szerepet, hanem a résztvevők közötti eszmecsere is, amely sok új ötletet hozott napvilágra.
Továbbra is nagy kihívásnak tartom a nemzetiségi pedagógusok feladatát, hogy a mindennapi életben németül beszéljenek a gyerekekkel, és sok nyelvi inputot adjanak nekik. Ez nem mindig könnyű – főleg olyan helyzetekben, amikor spontán kell reagálni a különböző szituációkban. De ez is tanulható, hiszen számos nyelvi stratégia elsajátítható és alkalmazható. A módszertani ismeretek elsajátítása mellett a saját nyelvi készségek (tovább)fejlesztését is nagyon fontos célnak tartom a nemzetiségi pedagógusok körében. 
Hiszen mi vagyunk azok, akiktől a gyerekek hallják a német nyelvet – ez tulajdonképpen a legjobb motiváció, nem igaz?”

Karsainé Gasser Mária                                                                                                       

És hogyan élték meg a résztvevők a workshopot?

„Részt vettem a pécsi »Böngésző könyvek a nyelvközvetítésben« c. workshopon. A »Wimmelbuch« témakörét a németországi munkám és saját gyermekeim jóvoltából ismerem. A műhelymunkát gyakorlatorientáltnak, változatosnak és inspirálónak találtam. Dorothee Lehr-Balló nagyon hiteles volt, és mindent nagy meggyőződéssel közvetített. A workshop nagyon szórakoztató és érdekes volt. Sok új ötletet tudtam magammal vinni az óvodámba, és ezeket a gyerekekkel együtt fogom megvalósítani. Úgy gondolom, hogy a böngésző könyvek kiváló lehetőséget kínálnak arra, hogy a német nyelvet nagyon természetes módon integráljuk az óvodai mindennapjainkba. Számomra a böngésző könyvek számtalan beszélgetésindítót kínálnak, elősegítik a koncentrációt és a képolvasást. A böngésző könyvek különösen alkalmasak a gyermekek képzeletének és kreativitásának serkentésére, valamint a differenciált nyelvhasználat elősegítésére. A nyelvi kommunikáció képessége egyaránt fontos a társas érintkezés és a gyermekek személyes fejlődése szempontjából.”

Sarah Martin Mecseknádasdról

A résztvevők között egyedüli német tanárként ez a téma teljesen új volt számomra, de sok új lehetőséget nyitott meg. Korábban még nem dolgoztam ezzel a módszerrel, de hamar rájöttem, milyen értékes lehet a nyelvoktatásban. A böngésző könyvek nemcsak a szókincsfejlesztést és a nyelvi megértést segítik elő, hanem a tanulók kreativitását és interakcióját is ösztönzik. A felhasználási lehetőségek sokfélesége különösen lenyűgöző volt – a szabad meséléstől a célzott nyelvi gyakorlatokig. Az előadó, aki elkötelezett anyanyelvi beszélő, nagy lelkesedéssel és szakértelemmel közvetítette a tartalmat. A gyakorlati javaslatok és az interaktív feladatok különösen élénkké és inspirálóvá tették a workshopot. Emellett világossá vált, hogy a böngésző könyvek játékos, mégis hatékony módszer a tanulók belső motivációjának előmozdítására. Nyitott szerkezetüknek köszönhetően lehetővé teszik a differenciált és személyre szabott nyelvi fejlesztést, amely könnyen igazítható a különböző korcsoportokhoz és nyelvi szintekhez. Sok értékes ötletet viszek magammal, és alig várom, hogy megvalósíthassam őket az óráimon.”

Pappné Polacsek Orsolya Budajenőről

Bor, hagyomány, összetartozás

16. alkalommal rendezték meg a Magyarországi Németek Országos Borversenyét.

„Tarka-barka” rendhagyó német csapatverseny

A „Kunterbunt” egy nem mindennapi verseny, melynek során a diákok különböző állomásokon, ötletes feladatokon keresztül teszik próbára német nyelvtudásukat.

Büszkén bemutatott jógyakorlatok, új információk átadása

Az UMZ márciusban három helyszínen szervezett szakmai napot a fenntartók, óvoda- és iskolaigazgatók, illetve pedagógusok számára.

Magyarországi német írói műhelytitkok: Mi a magyarországi német irodalom nyelve?

Szeretettel várjuk az érdeklődőket a „Zentrum-Programme im HdU” rendezvénysorozat május 7-ei estjére.

Enikő Dácz (szerk.): Räumliche Semantisierungen

Egy mélyreható elemzésekkel teli irodalmi tanulmánykötet mindazoknak, akik érdeklődnek a térbeli reprezentációk és a kulturális identitás kérdései iránt.

Angela Ilić, Florian Kührer-Wielach, Irena Samide, Tanja Žigon (szerk.): Blick ins Ungewisse

Egy tanulmánykötet mindazoknak, akiket érdekel a múlt és a jövő közötti kapcsolat, a politikai eszmetörténet, valamint az alternatív történelmi lehetőségek vizsgálata a múlt század elején.

Temesi Mihály: Az ajkarendeki német „ui” -nyelvjárás

Egy kiadvány mindazoknak, akik tudományos érdeklődést mutatnak a magyarországi német nyelvjárások felé, illetve minden ajkarendeki leszármazottnak nyelvi identitásuk megőrzése érdekében.