Szeretne rendszeresen hírekről, cikkekről értesülni?
Lájkolja Ön is a –> Zentrum Facebook oldalát
A Magyarországi Német Pedagógiai és Módszertani Központ (UMZ) és az Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kar (ELTE TÓK) évek óta azzal a céllal működik együtt, hogy a leendő nemzetiségi pedagógusok számára a legjobbat nyújtsa, a gyakorló nemzetiségi óvodapedagógusok és tanítók számára pedig új, motiváló ötleteket adjon a nyelvközvetítés és a magyarországi német népismeret területén.
A tavasz első napjaiban a természet hemzsegett a színektől, a hangoktól és az illatoktól, éppúgy, ahogy a gyakorlati ötletektől azt illetően, hogyan lehet a böngésző könyveket felhasználni az óvodai és alsó tagozatos nyelvközvetítésben.
Dorothee Lehr-Balló, azELTE TÓK Idegen Nyelvi és Irodalmi Tanszékének anyanyelvi lektora személyiségével és szakmai tudásával elvarázsolta a résztvevőket és a szervezőket egyaránt. Lelkesedése, humora ragályos, tudása és gyakorlati ötletei magával ragadóak. A foglalkozások tapasztalatait így foglalta össze:
„Márciusban két workshopot tarthattam az UMZ számára a »Nyelvfejlesztés böngésző könyvekkel« témában. Mindig nagyszerűnek tartom, amikor a pedagógusok a sok feladat és a stresszes hétköznapok ellenére is eljönnek, hogy új dolgokat tanuljanak, új ötleteket szívjanak magukba és továbbfejlesszék tudásukat! Ez a nyitottság és kíváncsiság mindkét műhelymunka résztvevőinél érezhető volt. Jó volt együtt felfedezni a nyelvi fejlesztés lehetőségeit a böngésző könyvekkel. Nemcsak az én javaslataim és ötleteim játszottak szerepet, hanem a résztvevők közötti eszmecsere is, amely sok új ötletet hozott napvilágra.
Továbbra is nagy kihívásnak tartom a nemzetiségi pedagógusok feladatát, hogy a mindennapi életben németül beszéljenek a gyerekekkel, és sok nyelvi inputot adjanak nekik. Ez nem mindig könnyű – főleg olyan helyzetekben, amikor spontán kell reagálni a különböző szituációkban. De ez is tanulható, hiszen számos nyelvi stratégia elsajátítható és alkalmazható. A módszertani ismeretek elsajátítása mellett a saját nyelvi készségek (tovább)fejlesztését is nagyon fontos célnak tartom a nemzetiségi pedagógusok körében.
Hiszen mi vagyunk azok, akiktől a gyerekek hallják a német nyelvet – ez tulajdonképpen a legjobb motiváció, nem igaz?”
Karsainé Gasser Mária
És hogyan élték meg a résztvevők a workshopot?
„Részt vettem a pécsi »Böngésző könyvek a nyelvközvetítésben« c. workshopon. A »Wimmelbuch« témakörét a németországi munkám és saját gyermekeim jóvoltából ismerem. A műhelymunkát gyakorlatorientáltnak, változatosnak és inspirálónak találtam. Dorothee Lehr-Balló nagyon hiteles volt, és mindent nagy meggyőződéssel közvetített. A workshop nagyon szórakoztató és érdekes volt. Sok új ötletet tudtam magammal vinni az óvodámba, és ezeket a gyerekekkel együtt fogom megvalósítani. Úgy gondolom, hogy a böngésző könyvek kiváló lehetőséget kínálnak arra, hogy a német nyelvet nagyon természetes módon integráljuk az óvodai mindennapjainkba. Számomra a böngésző könyvek számtalan beszélgetésindítót kínálnak, elősegítik a koncentrációt és a képolvasást. A böngésző könyvek különösen alkalmasak a gyermekek képzeletének és kreativitásának serkentésére, valamint a differenciált nyelvhasználat elősegítésére. A nyelvi kommunikáció képessége egyaránt fontos a társas érintkezés és a gyermekek személyes fejlődése szempontjából.”
Sarah Martin Mecseknádasdról
„A résztvevők között egyedüli német tanárként ez a téma teljesen új volt számomra, de sok új lehetőséget nyitott meg. Korábban még nem dolgoztam ezzel a módszerrel, de hamar rájöttem, milyen értékes lehet a nyelvoktatásban. A böngésző könyvek nemcsak a szókincsfejlesztést és a nyelvi megértést segítik elő, hanem a tanulók kreativitását és interakcióját is ösztönzik. A felhasználási lehetőségek sokfélesége különösen lenyűgöző volt – a szabad meséléstől a célzott nyelvi gyakorlatokig. Az előadó, aki elkötelezett anyanyelvi beszélő, nagy lelkesedéssel és szakértelemmel közvetítette a tartalmat. A gyakorlati javaslatok és az interaktív feladatok különösen élénkké és inspirálóvá tették a workshopot. Emellett világossá vált, hogy a böngésző könyvek játékos, mégis hatékony módszer a tanulók belső motivációjának előmozdítására. Nyitott szerkezetüknek köszönhetően lehetővé teszik a differenciált és személyre szabott nyelvi fejlesztést, amely könnyen igazítható a különböző korcsoportokhoz és nyelvi szintekhez. Sok értékes ötletet viszek magammal, és alig várom, hogy megvalósíthassam őket az óráimon.”
Pappné Polacsek Orsolya Budajenőről