Blickpunkt.hu

TrachtTag.hu

Bibliothek.hu

Magyarországi Német Kulturális és Információs Központ és Könyvtár

HomeHírfolyam„Nyelv - identitás - összetartozás” 

„Nyelv – identitás – összetartozás” 

Szeretne rendszeresen hírekről, cikkekről értesülni?
Lájkolja Ön is a –> Zentrum Facebook oldalát

A Koch Valéria Iskolaközpont küldetése:
értékközvetítés a hagyományok
és a modernitás összekapcsolásával

A magyarországi németség kulturális örökségének és nyelvének megőrzését tűzte ki célul a pécsi Koch Valéria Iskolaközpont, amely egyedülálló oktatási és nevelési programján keresztül ápolja a múlt értékeit, és mellette korszerű pedagógiai módszerekkel készíti fel a diákokat a modern világ kihívásaira.

A gimnázium aulája

Az iskolaközpontot az óvodától a gimnáziumig áthatja a két nyelv és kultúra találkozása, mely a gyökerekkel való kötődés mellett a befogadás szellemiségét is erősíti. A Koch Valéria Iskolaközpont példája annak, hogy a tradíció és a progresszív szemlélet miként járulhat hozzá a közösségi identitáshoz, a többnyelvűség és a kulturális együttélés elmélyítéséhez Magyarországon.

A Magyarországi Németek Országos Önkormányzata (MNOÖ) fenntartásában működő intézmény az 1993-as alapítása óta folyamatosan fejlődik, mára az egyik legjelentősebb oktatási központja a magyarországi német nemzetiségnek. A névadó, Koch Valéria, költőnőként a hagyomány és a modernitás közötti harmóniát hirdette, mely példaértékű az iskola közössége számára.

A vándorkulcs fogadása

– Oktatási-nevelési központunk célja – névadója értékeivel összhangban – a magyarországi német közösség nyelvi, kulturális és identitásbeli megőrzése és ápolása – hangsúlyozta Amreinné Pesti Ágnes főigazgató. – Pedagógiai programunk az MNOÖ Ungarndeutsch. Steh’ dazu! (Magyarországi német vagy. Vállald!) mottójára épül, amely az összetartásra, az aktív részvételre és a német nyelv használatára ösztönzi a fiatalokat. Az óvodai programokban a gyerekek utánzáson alapuló módszerekkel tanulják a német nyelvet, és ismerkednek meg a helyi német hagyományokkal. Az iskolában a nemzetiségi kéttannyelvű oktatás mellett egynyelvű német alsó tagozatos osztályok is működnek.

Tanösvény-átadó

A modern identitásépítés része a történelem megismertetése is: a malenkij robot-projekt keretében a diákok a szovjet kényszermunkára elhurcolt magyarországi németek sorsát dolgozták fel, míg a vándorbatyu-kampányban való részvétellel az elűzetésre emlékeztek. Az ilyen projektek célja, hogy diákjaik a múltat ​​megismerve, tisztelettel és empátiával forduljanak az idősebb generációk felé.

Az iskola közösségi élete is a hagyományőrzés jegyében zajlik, ahol a nemzetiségi népviselet, a svábbál és a néptánc órák rendszeres elemei a nevelési programnak. A hagyományos egyházi ünnepekhez és a vallásgyakorláshoz kapcsolódó rendezvények is értékeket közvetítenek, például a János-passió bemutatása húsvétkor a német nyelvű misék részeként, valamint az elsőáldozás.

Az iskolaközpont pedagógiai munkájában hangsúlyos a közösségi, élményalapú tanulás és a nemzetiségi identitás ápolása. Diákjai számára különféle projektmunkák és helytörténeti programok lehetőséget nyújtanak arra, hogy megismerjék és értékeljék a helyi német közösségek múltját és jelenét. A Wir sprechen Deutsch projekt keretében többek között interjúkat készítettek pécsi kötődésű, német származásukat tudatosan vállaló személyekkel, így fedezve fel a mai magyarországi németség kulturális örökségét.

A Koch Valéria Iskolaközpont nyitott minden érdeklődő számára, aki az értékőrzés és értékteremtés eszméjével tud azonosulni. Az intézmény nemcsak a lexikális tudás átadására, hanem a kreatív és problémamegoldó gondolkodás fejlesztésére is hangsúlyt helyez, támogatva a többnyelvű kommunikációra való felkészítést és a nemzetiségi identitás megőrzését. Az intézmény így biztosít értéket hordozó és innovatív oktatást, amely a tradíciókat és a modernséget ötvözi a jövő generációi számára.

Bor, hagyomány, összetartozás

16. alkalommal rendezték meg a Magyarországi Németek Országos Borversenyét.

„Tarka-barka” rendhagyó német csapatverseny

A „Kunterbunt” egy nem mindennapi verseny, melynek során a diákok különböző állomásokon, ötletes feladatokon keresztül teszik próbára német nyelvtudásukat.

Büszkén bemutatott jógyakorlatok, új információk átadása

Az UMZ márciusban három helyszínen szervezett szakmai napot a fenntartók, óvoda- és iskolaigazgatók, illetve pedagógusok számára.

Magyarországi német írói műhelytitkok: Mi a magyarországi német irodalom nyelve?

Szeretettel várjuk az érdeklődőket a „Zentrum-Programme im HdU” rendezvénysorozat május 7-ei estjére.

Enikő Dácz (szerk.): Räumliche Semantisierungen

Egy mélyreható elemzésekkel teli irodalmi tanulmánykötet mindazoknak, akik érdeklődnek a térbeli reprezentációk és a kulturális identitás kérdései iránt.

Angela Ilić, Florian Kührer-Wielach, Irena Samide, Tanja Žigon (szerk.): Blick ins Ungewisse

Egy tanulmánykötet mindazoknak, akiket érdekel a múlt és a jövő közötti kapcsolat, a politikai eszmetörténet, valamint az alternatív történelmi lehetőségek vizsgálata a múlt század elején.

Temesi Mihály: Az ajkarendeki német „ui” -nyelvjárás

Egy kiadvány mindazoknak, akik tudományos érdeklődést mutatnak a magyarországi német nyelvjárások felé, illetve minden ajkarendeki leszármazottnak nyelvi identitásuk megőrzése érdekében.