Search for an article

Blickpunkt.hu

TrachtTag.hu

Bibliothek.hu

Magyarországi Német Kulturális és Információs Központ és Könyvtár

HomeHírfolyamAz új tanév módszertani indítása online

Az új tanév módszertani indítása online

Szeretne rendszeresen hírekről, cikkekről értesülni?
Lájkolja Ön is a –> Zentrum Facebook oldalát

A Magyarországi Német Pedagógiai és Módszertani Központ (UMZ) augusztus 22-én negyedik alkalommal rendezte meg „Pädagogischer Naschmarkt” című online továbbképzését óvodapedagógusok és tanítók számára az új tanév kezdetén. A foglalkozásokon összesen 90 óvodai és iskolai pedagógus vett részt.

A program kezdetén Weigert József, az UMZ vezetője köszöntötte a résztvevőket. Ezt követően Englenderné Hock Ibolya, a Magyarországi Németek Országos Önkormányzata (MNOÖ) elnöke beszélt a pedagógusok új teljesítményértékeléséről és a kötelező továbbképzésről.

A résztvevőket Stefan Brunner, a budapesti Goethe Intézet nyelvi osztályának vezetője is üdvözölte, aki többek között kiemelte a jó együttműködés és a tanárok módszertani és didaktikai támogatásának fontosságát.

Az iskolai szekcióban a résztvevők A többnyelvű képeskönyvek használata az egyéni nyelvi fejlődési profilok alapján című műhelymunkán vettek részt Dr. Birgit Draxler (Alsó-ausztriai Tanárképző Egyetem) vezetésével. Draxler asszony hangsúlyozta a tanárok azon fontos feladatát, hogy felkeltsék a gyermekek beszéd- és íráskedvét, illetve motiválják őket. A nyelvi fejlődés mérföldköveit és a tanulók egyéni adottságait figyelembe véve különösen az irodalom területén kell támogatni a szókincset és a nyelvtanulási készséget. A képeskönyvekből való rendszeres hangos felolvasás segítséget nyújt a gyermekeknek a szavak kiejtésének elsajátításában. Az előadó az elméleti bevezető után több könyvet is bemutatott, illetve elmondta, hogyan lehet az elméletét a gyakorlatban alkalmazni. A műhelymunkába feladatokkal vonta be a résztvevőket.

Az iskolai szekció másik témája az Ismerkedés a magyarországi német versekkel volt. Az előadó, Papp Ferencné, a pécsi Koch Valéria Iskolaközpont tanára azt járta körül, hogyan támogatják és kísérik a gyermekek nyelvi fejlődését a versek. Több bevált iskolai példát is bemutatott. „A nyelvi kommunikáció képessége fontos a társas érintkezés és minden gyermek személyes fejlődése szempontjából is”, mondta az előadó. Michelisz József, magyarországi német költő Regenbogen című könyvéből hangzottak el versek. Ennek kapcsán az előadó ötleteket adott arra, milyen változatosan lehet a tanulók készségeit fejleszteni a versek feldolgozásával.

Hudi Katalin, az MNOÖ veszprémi regionális irodájának vezetője tartotta az első továbbképzést az óvodapedagógusok számára. Témája „Látogatás a Baumann családnál” – kultúra és második nyelv közvetítése az óvodában volt. Ennek során az előadó bemutatta saját könyvét: A történeteken keresztül a gyerekek megismerkednek a naptári éven belül a magyarországi német hagyományokkal és szokásokkal, valamint a tájnyelvi kifejezésekkel fűszerezett német nyelvvel. Prezentálta saját készítésű „mesesín” anyagát és a kamishibai színházat is, amely segíti a szemléltetést és megmozgatja a fantáziát. Olyan tevékenységeket javasolt, melyek segítségével a gyerekek maguk is átélhetik a történetet.

Az óvónők részére a második, „Én látok valamit, amit te nem látsz…” – Nyelvfejlesztés böngésző könyvekkel című foglalkozást Dorothee Lehr-Balló, az ELTE TÓK oktatója vezette. Az óvodában a napi rutinhelyzeteken kívül (étkezéskor, mosdóban, reggeli körben…) nem mindig könnyű német nyelven megszólítani a gyermekeket – mondta az előadó. A Wimmelbücher, azaz a böngésző könyvek, nagyméretű, szöveg nélküli képeskönyvek, amelyekben számtalan felfedezni való dolog, ember és helyzet található. Ezek nagyszerű lehetőséget kínálnak arra, hogy a német nyelvet természetes és gyerekbarát módon építsük be az óvodai mindennapokba. Az esztétikus képek megmozgatják a gyerekek fantáziáját, és arra ösztönzik őket, hogy megnevezzék és leírják a látottakat. A képek közös nézegetése számos lehetőséget kínál a szókincs bővítésére, valamint a nyelvi megértés és a memória játékos fejlesztésére is.

A résztvevők visszajelzései azt mutatják, hogy a pedagógusok szívesen vesznek részt a gyakorlatias tartalmú és azonnal alkalmazható feladatokat kínáló képzéseken. 

„Nagyon hálás vagyok. Ma sok új módszert tanultam a német nyelv óvodai fejlesztésére.”

„A nap egy kicsit fárasztó volt, koncentrálni kellett, de nagyon informatív és hatékony volt. Inspirált és új trükköket tanultam. Köszönöm!”

„Elégedett voltam. Nagyon hasznosnak találtam az Englenderné Hock Ibolya által adott információkat.”

Az UMZ csapata

Kisebbségspecifikus tanulmányút romániai német tanároknak Magyarországon

Nemrég az erdélyi szász kisebbségnek nyílt lehetősége a magyarországi németekkel való ismerkedésre.

A Landesrat 2025-ös rendezvénynaptára – Találkozási lehetőségek magyarországi németeknek

Eseménydús évvel, élményekkel teli programokkal várja a Landesrat csapata az érdeklődőket 2025-ben is!

BMI pályázati kiírás: Régiókon átívelő tapasztalatcsere támogatása 2025-ben

A Német Szövetségi Köztársaság a Szövetségi Belügyminisztériumon keresztül az idei évben támogatja a régiókon átívelő tapasztalatcserét.

Bor, hagyomány, összetartozás

16. alkalommal rendezték meg a Magyarországi Németek Országos Borversenyét.

Enikő Dácz (szerk.): Räumliche Semantisierungen

Egy mélyreható elemzésekkel teli irodalmi tanulmánykötet mindazoknak, akik érdeklődnek a térbeli reprezentációk és a kulturális identitás kérdései iránt.

Angela Ilić, Florian Kührer-Wielach, Irena Samide, Tanja Žigon (szerk.): Blick ins Ungewisse

Egy tanulmánykötet mindazoknak, akiket érdekel a múlt és a jövő közötti kapcsolat, a politikai eszmetörténet, valamint az alternatív történelmi lehetőségek vizsgálata a múlt század elején.

Temesi Mihály: Az ajkarendeki német „ui” -nyelvjárás

Egy kiadvány mindazoknak, akik tudományos érdeklődést mutatnak a magyarországi német nyelvjárások felé, illetve minden ajkarendeki leszármazottnak nyelvi identitásuk megőrzése érdekében.