Blickpunkt.hu

TrachtTag.hu

Bibliothek.hu

Magyarországi Német Kulturális és Információs Központ és Könyvtár

HomeHírfolyamRövid történetek tanórai feldolgozásra 

Rövid történetek tanórai feldolgozásra 

Szeretne rendszeresen hírekről, cikkekről értesülni?
Lájkolja Ön is a –> Zentrum Facebook oldalát

A Magyarországi Német Pedagógiai és Módszertani Központ (UMZ) 2024. május 7-én Pécsett a Koch Valéria Iskolaközpont Kollégiumában és 2024. május 8-án Budapesten a Német Nemzetiségi Gimnáziumban szervezett egy workshopot. A továbbképzés a „Figyelem novellák: Mindenki a fedélzetre!” címet viselte.  A tréner, Leonhard Thoma, Németországból érkezett némettanár, ill. író volt, aki irodalmat és filozófiát tanult Münchenben. Tanulmányait követően Franciaországban nyelvi asszisztensként dolgozott, majd hosszú évekig német nyelvtanárként és a német irodalom előadójaként tevékenykedett, leghosszabb ideig Barcelonában. Több mint 20 éve ír elbeszéléseket a „DaF” nyelvórákhoz. Jelenleg szabadúszó szerzőként Augsburgban él, és az írás népszerűsítésén fáradozik szerte a világon felolvasásokkal és workshopokkal. Hisz abban, hogy az olvasás nem csak olvasást vagy hallást jelent. A történetek változatos beszéd- és írásbeli tevékenységek kiindulópontjai is lehetnek, kisebb és nagyobb projektekhez egyaránt.

Az előadó bemutatott néhány rövid történetet a DaF-olvasmányaiból, és megmutatta, hogyan lehet a szövegeket úgy didaktizálni, hogy az órán tanítandó négy készséget (olvasás, hallás, írás, beszéd) gyakorolni lehessen. 

„Az olvasásnak örömet és sikerélményt kell nyújtania a tanulóknak”, vallja. Leonhard Thoma saját szövegeit „lecke” formájában mutatta be. A résztvevők „osztályként” maguk játszották el a javasolt tevékenységeket. A szövegekkel való munka (A1-B1 nyelvi szinten) nagyrészt csoportokban zajlott. A csoportokat arra kérte, hogy készítsenek a történetekhez saját óravázlatot. A munka megkönnyítése érdekében az előadó minden módszertani és didaktikai ötletet, lehetőséget megadott.  A különböző csoportok megoldásai és azok előadásmódja nagyon eltérő volt, és sok mulatságos pillanatot is tartogatott.

A résztvevők nagy figyelemmel hallgatták az előadást. Leonhard Thoma úgy merült el a történetekben, mintha ő maga is szerepet játszana bennük. Nagy lelkesedéssel mutatta be a különböző nyelvi szintekre írt történeteket. A vicces, fordulatos írások remek ötleteket adnak a nyelvi fejlesztéshez. 

Ezekkel a történetekkel, amelyek témáival – barátság, mások segítése, szeretet, jótékonyság, stb. – a tanulók szívesen foglalkoznak, érdekesebbé lehet tenni az órákat, és fenn lehet tartani a tanulók figyelmét, ahogyan a résztvevők figyelmét is lekötötte.  

A továbbképzés az előadó kellemes személyiségének köszönhetően laza, játékos és humoros volt.  

Az egyik résztvevő véleménye szerint a műhelymunka egy élénk, fantáziadús és humoros előadás volt, olyan hasznos anyagokkal, amelyeket be tud építeni az óráiba. Egy másik vélemény szerint: „Nagyon kevés olyan, fiataloknak írt, kihívást jelentő anyag található, amely különböző nyelvi szinteknek megfelelő, didaktikai ötleteket tartalmaz, és a tanórákba sokféleképpen beépíthető.“.

A továbbképzésen a Hueber Kiadó referensei is részt vettek. A kiadó támogatja az író munkáját, és kiadja novelláit, a résztvevőket pedig megajándékozta az előadó könyveivel.

A workshop nyelvileg és módszertanilag is sok új dolgot mutatott. 

A program a Miniszterelnökség támogatásával került megrendezésre

az UMZ csapata

Bor, hagyomány, összetartozás

16. alkalommal rendezték meg a Magyarországi Németek Országos Borversenyét.

„Tarka-barka” rendhagyó német csapatverseny

A „Kunterbunt” egy nem mindennapi verseny, melynek során a diákok különböző állomásokon, ötletes feladatokon keresztül teszik próbára német nyelvtudásukat.

Büszkén bemutatott jógyakorlatok, új információk átadása

Az UMZ márciusban három helyszínen szervezett szakmai napot a fenntartók, óvoda- és iskolaigazgatók, illetve pedagógusok számára.

Magyarországi német írói műhelytitkok: Mi a magyarországi német irodalom nyelve?

Szeretettel várjuk az érdeklődőket a „Zentrum-Programme im HdU” rendezvénysorozat május 7-ei estjére.

Enikő Dácz (szerk.): Räumliche Semantisierungen

Egy mélyreható elemzésekkel teli irodalmi tanulmánykötet mindazoknak, akik érdeklődnek a térbeli reprezentációk és a kulturális identitás kérdései iránt.

Angela Ilić, Florian Kührer-Wielach, Irena Samide, Tanja Žigon (szerk.): Blick ins Ungewisse

Egy tanulmánykötet mindazoknak, akiket érdekel a múlt és a jövő közötti kapcsolat, a politikai eszmetörténet, valamint az alternatív történelmi lehetőségek vizsgálata a múlt század elején.

Temesi Mihály: Az ajkarendeki német „ui” -nyelvjárás

Egy kiadvány mindazoknak, akik tudományos érdeklődést mutatnak a magyarországi német nyelvjárások felé, illetve minden ajkarendeki leszármazottnak nyelvi identitásuk megőrzése érdekében.