Blickpunkt.hu

TrachtTag.hu

Bibliothek.hu

Magyarországi Német Kulturális és Információs Központ és Könyvtár

HomeGyorshírekÁtadták a Nemzetiségi Tanulmányi Ösztöndíjakat

Átadták a Nemzetiségi Tanulmányi Ösztöndíjakat

Szeretne rendszeresen hírekről, cikkekről értesülni?
Lájkolja Ön is a –> Zentrum Facebook oldalát

Október 20-án húsz középiskolai diák vehette át Soltész Miklós államtitkártól és helyettesétől Fülöp Attilától a nemzetiségi tanulmányi ösztöndíját. A díjazottak egy éven át havi 60 ezer forint ösztöndíjban részesülnek kiemelkedő eredményeikért. Az EMMI Egyházi, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért Felelős Államtitkárság sajtóközleményét adjuk közre.

Példaértékű, hogy ma hazánkban nyugalom van és biztonságban élhetünk, ennek is köszönhető a nemzetiségek gyarapodása. Az elmúlt időszakban másfélszeresére nőtt azok száma, akik valamilyen nemzetiséghez tartozónak vallják magukat – mondta Soltész Miklós, az EMMI egyházi, nemzetiségi és civil társadalmi kapcsolatokért felelős államtitkára, amikor húsz magyarországi nemzetiségi diáknak adott át kétéves tanulmányi ösztöndíjat.

A politikus hangsúlyozta: a saját nemzetiség megvallása, szeretete nem áll ellentétben a magyar nemzethez tartozással, sőt erősíti Magyarországot és hazánk kapcsolatát a nemzetiségek anyaországaival. A kormány a tanulmányi ösztöndíjjal pedig azt is támogatni kívánja, hogy a mai fiatalok felnőttként felelősséggel tudják képviselni saját nemzeti közösségeiket és hazájukat.

Soltész Miklós emlékeztetett, 2010-ben 3100 gyermek járt nemzetiségi önkormányzatok által fenntartott nemzetiségi iskolába, míg tavaly már 12500. Mindeközben 12-ről 74-re nőtt a nemzetiségi önkormányzatok által fenntartott iskolák száma.

Ismernünk kell a múltat és annak tapasztalatai alapján tudnunk kell, mit kell továbbvinnünk és erősítenünk, és melyek azok a sebek, amelyeket gyógyítanunk kell – emelte ki az államtitkár. Utalt a világégésre, amelyben a fasiszták származási alapon semmisítettek meg milliókat. Azután a németek kollektív bűnösként történő megbélyegzésére – ami németek százezreinek elüldözéséhez vezetett szülőföldjükről – és a háború utáni kommunista politika bűnére emlékeztetett, amikor a magyar-szlovák lakosságcsere következtében évszázados múltjuk ellenére tízezreknek kellett elhagynia hazáját. Soltész Miklós megemlékezett a kommunistaként Magyarországra kerülő görög nemzetiségű Konstantinidisz Andréról, aki felismerve a kommunista rendszer teljes hazugságát, 1956-ban csatlakozott a forradalmárokhoz és november 4-én hősi halált halt a magyar szabadságért.

Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere döntése alapján a Nemzetiségi Tanulmányi Ösztöndíjról szóló 44/2013. (VI. 26.) EMMI rendeletben meghirdetett Nemzetiségi Tanulmányi Ösztöndíj 2016. évi nyertesei a következő tanulók: 

a Nikola Tesla Szerb Tanítási Nyelvű Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium (Budapest) tanulója – Stefanidesz Atina Mercédesz,
a Szlovák Tanítási Nyelvű Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium (Budapest) tanulója – Orsós Vivien Erzsébet,
a Magyarországi Németek Általános Művelődési Központja (Baja) tanulója – Munding Aliz,
a Szlovák Gimnázium, Általános Iskola, Óvoda és Kollégium (Békéscsaba) tanulója – Csécsi Kitti,
a Tamási Áron Általános Iskola és Német Két Tannyelvű Nemzetiségi Gimnázium (Budapest) tanulója – Kőszegi Anett,
a Német Nemzetiségi Gimnázium és Kollégium (Budapest) tanulója – Magyar Beatrix,
a Horvát Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium (Budapest) tanulója – Grković Dušan,
a Hőgyészi Hegyhát Általános Iskola és Gimnázium Tolnai Lajos Gimnáziumi és Kollégiumi Tagintézménye (Gyönk) tanulója – Nedves Fanni,
a Nicolae Bălcescu Román Gimnázium, Általános Iskola és Kollégium (Gyula) tanulója – Dobra Magdolna,
a Miroslav Krleža Horvát Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium (Pécs) tanulója – Simon Valéria,
a Pécsi Leőwey Klára Gimnázium (Pécs) tanulója – Jánosek Barbara,
a Koch Valéria Gimnázium, Általános Iskola, Óvoda és Kollégium (Pécs) tanulója – Szentirmay Beatrix Margit,
a Friedrich Schiller Gimnázium és Kollégium (Pilisvörösvár) tanulója – Zsuzsandor Vivien,
a Berzsenyi Dániel Evangélikus (Líceum) Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium (Sopron) tanulója – Szóka Sára,
a Lovassy László Gimnázium (Veszprém) tanulója – Arany Eszter Sára, a Gandhi Gimnázium és Kollégium (Pécs) tanulója – Orsós Imre,
a „Kis Tigris” Gimnázium, Szakiskola és Szakközépiskola (Komló) tanulója – Budai Dániel László,
a Dr. Ámbédkar Gimnázium, Szakképző Iskola, Speciális Szakiskola és Általános Iskola (Sajókaza) tanulója – Kiss Judit,
a Brázay Kálmán Általános Iskola, Gimnázium és Szakképző Iskola (Magyarhertelend) tanulója – Orsós Tibor,
a Szentgotthárd és Térsége Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola (Szentgotthárd) tanulója – Labritz Regina.

Bor, hagyomány, összetartozás

16. alkalommal rendezték meg a Magyarországi Németek Országos Borversenyét.

„Tarka-barka” rendhagyó német csapatverseny

A „Kunterbunt” egy nem mindennapi verseny, melynek során a diákok különböző állomásokon, ötletes feladatokon keresztül teszik próbára német nyelvtudásukat.

Büszkén bemutatott jógyakorlatok, új információk átadása

Az UMZ márciusban három helyszínen szervezett szakmai napot a fenntartók, óvoda- és iskolaigazgatók, illetve pedagógusok számára.

Magyarországi német írói műhelytitkok: Mi a magyarországi német irodalom nyelve?

Szeretettel várjuk az érdeklődőket a „Zentrum-Programme im HdU” rendezvénysorozat május 7-ei estjére.

Enikő Dácz (szerk.): Räumliche Semantisierungen

Egy mélyreható elemzésekkel teli irodalmi tanulmánykötet mindazoknak, akik érdeklődnek a térbeli reprezentációk és a kulturális identitás kérdései iránt.

Angela Ilić, Florian Kührer-Wielach, Irena Samide, Tanja Žigon (szerk.): Blick ins Ungewisse

Egy tanulmánykötet mindazoknak, akiket érdekel a múlt és a jövő közötti kapcsolat, a politikai eszmetörténet, valamint az alternatív történelmi lehetőségek vizsgálata a múlt század elején.

Temesi Mihály: Az ajkarendeki német „ui” -nyelvjárás

Egy kiadvány mindazoknak, akik tudományos érdeklődést mutatnak a magyarországi német nyelvjárások felé, illetve minden ajkarendeki leszármazottnak nyelvi identitásuk megőrzése érdekében.